Πολιτιστικές

Κινηματογραφικό Εργαστήρι

Όταν το παιδί ήταν παιδί?

Γιώργος Δασκαλέρος

Μελίνα Δασκαλέρου

Αντρέας Ζαχιώτης - Γιανναράς

Όταν το παιδί ήταν παιδί?

Η ταινία δημιουργήθηκε από μαθήτριες/τές του 13ου ΓΕΛ Περιστερίου στο πλαίσιο του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου του σχολείου, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2016-17

Βασισμένο στο "Τραγούδι της παιδικής ηλικίας" (Lied Vom Kindsein), που έγραψε ο Peter Handke για την ταινία του Wim Wenders, "Τα Φτερά του Έρωτα". (Der Himmel uber Berlin)

Κείμενα - Αφήγηση - Επιλογή και ψηφιακή επεξεργασία υλικού

Γιώργος Δασκαλέρος

Μελίνα Δασκαλέρου

Αντρέας Ζαχιώτης - Γιανναράς

ΠΗΓΕΣ

Έντυπο και ψηφιακό υλικό από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος,ιστότοπος

Ψηφιακό υλικό

ΕΒΡΑΪΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το Ολοκαύτωμα: Τόπος μάθησης

ΒΙΝΤΕΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ

? ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΤΟΥ ΑΟΥΣΒΙΤΣ - ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

? Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ "ΤΕΛΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ"

? ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΩΝ (1942-1945)

? ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ, ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΩΓΜΟΣ (1933-1939)

Επιπλέον οπτικό υλικό αντλήθηκε από τους ιστότοπους YouTube και Vimeo, με ελεύθερη αναζήτηση.

Μοντάζ

Θανάσης Ντόβας, μοντέρ

Μουσική

Cem Music Project, Sad Piano

Υπεύθυνη προγράμματος - Επίβλεψη έργου:Θεοδώρα Μπέτσου, φιλόλογος

2 Κλεμμένες ελπίδες?

Σοφία Βογιατζή, Άρτεμη Γεωργιάδου,Γκουζάλ Τουλιαγκάνοβα

Κλεμμένες ελπίδες? Η ταινία δημιουργήθηκε από μαθήτριες του 13ου ΓΕΛ Περιστερίου στο πλαίσιο του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου του σχολείου, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2016-17. Αφόρμηση από ένα βιβλίο και την ομώνυμη ταινία: ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΜΕ ΤΗ ΡΙΓΕ ΠΙΤΖΑΜΑ, BOYNE JOHN, εκδόσεις Κέδρος The Boy in the Striped Pyjamas, σκηνοθεσία Mark Herman. Κείμενα - Αφήγηση - Επιλογή υλικού Σοφία Βογιατζή, Άρτεμη Γεωργιάδου, Γκουζάλ Τουλιαγκάνοβα

ΠΗΓΕΣ

Έντυπο και ψηφιακό υλικό από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, ιστότοπος

Ποίημα: Αμαλία Κ. Ηλιάδη, Αγωνία στο Άουσβιτς

Ψηφιακό υλικό ΕΒΡΑΪΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Το Ολοκαύτωμα: Τόπος μάθησης

ΒΙΝΤΕΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ

? ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΤΟΥ ΑΟΥΣΒΙΤΣ - ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

? Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ "ΤΕΛΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ"

? ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΩΝ (1942-1945)

? ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ, ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΩΓΜΟΣ (1933-1939)

Επιπλέον οπτικό υλικό αντλήθηκε από τους ιστότοπους YouTube και Vimeo, με ελεύθερη αναζήτηση.

Ψηφιακή επεξεργασία υλικού: Σοφία Βογιατζή, Άρτεμη Γεωργιάδου.

Μοντάζ: Θανάσης Ντόβας.

Μουσική: Tomaso Albinoni, Adagio in G minor, by Yuliya Lebedenko

Υπεύθυνη προγράμματος - Επίβλεψη έργου: Θεοδώρα Μπέτσου, φιλόλογος

Είχαν όμως την ευκαιρία?

Σπύρος Θωμόπουλος,Φένια Μπαρδάκη ,Ευαγγελία Σενδώνα.

Είχαν όμως την ευκαιρία? Η ταινία δημιουργήθηκε από μαθήτριες/ές του 13ου ΓΕΛ Περιστερίου στο πλαίσιο του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου του σχολείου, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2016-17 Ιδέα: Σπύρος Θωμόπουλος

Τις συνεντεύξεις παραχώρησαν οι γιαγιάδες Μαρία Θωμοπούλου και Ευθαλία Ντόβα που έζησαν τα δεινά του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όμως, είχαν την ευκαιρία? Βαθιά τις ευχαριστούμε.

Κείμενα ? Επιλογή υλικού:Σπύρος Θωμόπουλος, Φένια Μπαρδάκη Ευαγγελία Σενδώνα.

Αφήγηση: Σπύρος Θωμόπουλος,Ευαγγελία Σενδώνα.

ΠΗΓΕΣ

Έντυπο και ψηφιακό υλικό από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, ιστότοπος

Ψηφιακό υλικό ΕΒΡΑΪΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Το Ολοκαύτωμα: Τόπος μάθησης

ΒΙΝΤΕΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ

? ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΤΟΥ ΑΟΥΣΒΙΤΣ - ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

? Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ "ΤΕΛΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ"

? ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΩΝ (1942-1945)

? ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ, ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΩΓΜΟΣ (1933-1939)

Επιπλέον οπτικό υλικό αντλήθηκε από τους ιστότοπους YouTube και Vimeo, με ελεύθερη αναζήτηση.

Ψηφιακή επεξεργασία υλικού: Σπύρος Θωμόπουλος

Μοντάζ: Θανάσης Ντόβας, μοντέρ

Μουσική: The jrsoundDesign - Remember me Ester Garcia - Castles in the air.

Υπεύθυνη προγράμματος - Επίβλεψη έργου Θεοδώρα Μπέτσου, φιλόλογος.

ΕΙΜΑΙ ΠΑΙΔΙ!

Σοφία Καμαλάκη, Μυρτώ Κυριακοπούλου Κατιάννα Ρουμπή.

ΕΙΜΑΙ ΠΑΙΔΙ! Η ταινία δημιουργήθηκε από μαθήτριες του 13ου ΓΕΛ Περιστερίου στο πλαίσιο του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου του σχολείου, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2016-17.

Kείμενα: Σοφία Καμαλάκη Κατιάννα Ρουμπή.

Αφήγηση: Σοφία Καμαλάκη ,Μυρτώ Κυριακοπούλου.

Επιλογή υλικού: Σοφία Καμαλάκη,Μυρτώ Κυριακοπούλου,Κατιάννα Ρουμπή.

ΠΗΓΕΣ: Έντυπο και ψηφιακό υλικό από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, ιστότοπος

Ψηφιακό υλικό: ΕΒΡΑΪΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Το Ολοκαύτωμα: Τόπος μάθησης

ΒΙΝΤΕΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ

? ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΤΟΥ ΑΟΥΣΒΙΤΣ - ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

? Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ "ΤΕΛΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ"

? ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΩΝ (1942-1945).

? ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ, ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΩΓΜΟΣ (1933-1939)

Επιπλέον οπτικό υλικό αντλήθηκε από τους ιστότοπους YouTube και Vimeo, με ελεύθερη αναζήτηση.

Μοντάζ:Θανάσης Ντόβας

Μουσική: Matti Paalanen, piano

Υπεύθυνη προγράμματος - Επίβλεψη έργου: Θεοδώρα Μπέτσου, φιλόλογος

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ ΞΑΝΑ! ,«Είμαι παιδί!».«Είχαν όμως την ευκαιρία...» «Κλεμμένες ελπίδες» «Όταν το παιδί ήταν παιδί»

Τέσσερις ήταν φέτος οι συμμετοχές του 13ου ΓΕΛ Περιστερίου στο διαγωνισμό μαθητικών ταινιών με θέμα το Ολοκαύτωμα, που διοργάνωσαν το Εβραϊκό Μουσείο και το Υπουργείο Παιδείας, Τομέας Διαθρησκευτικών Θεμάτων.Τέσσερις ταινίες, τέσσερις ομάδες, δώδεκα παιδιά και τα πέντε από αυτά ταξίδεψαν στο Άουσβιτς, βραβευμένα για τη δουλειά τους. Μελέτησαν άφθονο υλικό, έντυπο και ηλεκτρονικό.Επέλεξαν φωτογραφίες, βίντεο, μαρτυρίες, ιστορικές πηγές, πήραν συνεντεύξεις από τις γιαγιάδες τους, γνώρισαν το Εβραϊκό Μουσείο, έγραψαν ποιήματα και αφήγηση, «σκέφτηκαν» κινηματογραφικά και δημιούργησαν ολιγόλεπτες ταινίες με θέμα «Το παιδί θύμα του Ολοκαυτώματος». Η φάση της παραγωγής, πολύτιμη εμπειρία για μια συλλογική δουλειά, έξω από το πλαίσιο της ύλης και της στενής αντίληψης για τη μόρφωση. Πολλές ώρες, πολλές ιδέες, αντιλογίες κι ένα αποτέλεσμα που συγκινεί και προβληματίζει. Η κινηματογραφική εικόνα προβάλλει ζωηρά τις σκέψεις και την επώδυνη εσωτερική αναζήτηση του/της εφήβου όταν στέκεται απέναντι στην Ιστορία και το συλλογικό τραύμα, σε μια απόπειρα να κατανοήσουν και να προνοήσουν. 27 ως 29 Απριλίου 2017, η Ευαγγελία, η Μυρτώ, η Σοφία, ο Σπύρος, η Φένια -με τις βραβευμένες ταινίες- συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό ταξίδι που πραγματοποιήθηκε στο Κρατικό Μουσείο Άουσβιτς-Μπίρκεναου στην Πολωνία.Ταξιδέψαμε μια μεγάλη ομάδα 40 μαθητών/τριών από εννέα σχολεία της Αττικής με πέντε συνοδούς καθηγήτριες. Καταλύσαμε στην Κρακοβία, μια πόλη στολίδι, ιδιαίτερα φιλική στους επισκέπτες και με έντονη ζωή, με λίγα αυτοκίνητα και το ιστορικό της κέντρο πλήρως πεζοδρομημένο, εντυπωσιακό. Περπατήσαμε και ξεναγηθήκαμε στους μεσαιωνικούς δρόμους, φωτογραφηθήκαμε στην τεράστια πλατεία Rynek Glόwny όπου βρίσκεται ο καθεδρικός ναός της πόλης και το Sukiennice, μια μεσαιωνική αγορά υφασμάτων που ξαναχτίστηκε το 1555 κι απ? όπου ψωνίσαμε μικρά αναμνηστικά στα τουριστικά καταστήματα που φιλοξενεί σήμερα. Ήπιαμε ζεστή σοκολάτα, σχολιάσαμε την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική που συνδυάζει γοτθικά, μπαρόκ και αναγεννησιακά στοιχεία, την καθαριότητα και την οργάνωση της πόλης όπως και την τουριστική της ανάπτυξη που δεν αλλοιώνει το χαρακτήρα της.

Το υπόλοιπο ταξίδι μας αφιερώθηκε στην επίσκεψη στο Άουσβιτς και στην επιστροφή. Κι εκεί μπροστά στην περίφημη επιγραφή της εισόδου, καταλάβαμε πόσο σημαντικό ήταν αυτό που είχαμε κάνει... «Παρά το ότι έχουν περάσει περισσότερα από εβδομήντα χρόνια από την απελευθέρωση των εγκλείστων του κολαστηρίου από τους Ρώσους, το όνομα αυτό εξακολουθεί να προκαλεί φρίκη στο άκουσμά του. «Auschwitz» είναι η γερμανική ονομασία της πόλης Oswiecim που βρίσκεται στην Πολωνία, περίπου 60 χιλιόμετρα έξω από την Κρακοβία, εκεί όπου οι κατακτητές μετέτρεψαν παλαιότερες πολωνικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε στρατόπεδο συγκέντρωσης και στη συνέχεια μαζικής εξόντωσης ψυχών. Αυτό που σοκάρει περισσότερο τον επισκέπτη, αφού περάσει το κατώφλι με την κυνική επιγραφή «Arbeit macht Frei» (η εργασία απελευθερώνει), είναι η μεθοδικότητα, η εντατική μελέτη των διαδικασιών και η κατασκευή υποδομών, ώστε να εξασφαλίζεται η μέγιστη αποτελεσματικότητα στο φρικτό αυτό έργο. Θηριωδίες και ωμότητες υπήρξαν πλείστες στην ανθρώπινη ιστορία, πολλές εξ αυτών παρακινούμενες από αρρωστημένες, θρησκευτικές ή μη, ιδεολογίες.

Η περίπτωση όμως της μαζικής εξόντωσης ανθρώπων για φυλετικούς ή θρησκευτικούς λόγους στο Aουσβιτς, αλλά και στα άλλα ναζιστικά κολαστήρια, ξεχωρίζει διότι έγινε προσεκτικά και μελετημένα, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που θα οργάνωνε κανείς ένα σύγχρονο εργοστάσιο με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και τη μείωση του κόστους. Η επίσκεψη στο Aουσβιτς γενικώς απαιτεί γερό στομάχι, ειδικά όταν θα βρεθεί κανείς μπροστά στα εκθέματα με τα προσωπικά αντικείμενα, μικρά παπούτσια και ρούχα παιδιών, πολλά από τα οποία ήταν εμφανώς νηπιακής ηλικίας όταν δολοφονήθηκαν. Το εξαιρετικά οργανωμένο μουσείο είναι ιδιαίτερα διδακτικό και λειτουργεί σαν μια σοβαρή προειδοποίηση για τους κινδύνους του ολοκληρωτισμού και του φανατισμού κάθε απόχρωσης, τον οποίο δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ακόμη και στις μέρες μας. Κάθε χρόνο δέχεται περισσότερους από 1.500.000 επισκέπτες (μεταξύ αυτών και 5.500 Eλληνες) και αποτελεί ένα από τα κύρια «αξιοθέατα» της Κρακοβίας.» Από την εφημερίδα Καθημερινή, άρθρο του ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΣΣΕΛΟΥ, Στήλη ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, 8.6.2015

Σκέψεις και συναισθήματα από την επίσκεψη δεν μπορούν να περιοριστούν σ? ένα σύντομο σημείωμα για διαδικτυακή χρήση. Η συνεχής βροχή, το τσουχτερό κτίριο, ο όγκος του υλικού, η φωνή της ξεναγού να ξεδιπλώνει τους χώρους και τα επεισόδια της «Τελικής Λύσης», η σιωπή και η προσοχή των επισκεπτών, τα σημεία που διάλεξε ο καθένας/η καθεμία για να στοχαστεί είναι αναμνήσεις που θα χρειαστούν χρόνο για να βολευτούν μέσα μας. Δουλεύοντας και ταξιδεύοντας μαζί γι? αυτή τη συμμετοχή, νιώσαμε να γινόμαστε καλύτεροι, με μεγαλύτερη κατανόηση κι ένα πιο βαθύ βλέμμα μέσα μας. Συνεχίζουμε την πορεία γνώσης με όποιο τρόπο και ευκαιρία προσφέρεται, σκεφτόμαστε πάνω στα σύγχρονα ζητήματα και το ρατσισμό, ορθώνουμε τη συνείδηση και την τέχνη μας απέναντι σε σκοτεινές «αναβιώσεις».

Αφηγούμαστε και διατηρούμε τη μνήμη ζωντανή... Η ομάδα του 13ου ΓΕΛ Περιστερίου, [είτε ταξίδεψε είτε όχι...] Φωτογραφικό υλικό και λίγες επιπλέον σκέψεις από την επίσκεψη, εδώ:

Για τις ταινίες εδώ:

Θεατρικό «Του νεκρού αδελφού»

Συνεχίζοντας την πολιτιστική του διαδρομή το 13ο ΓΕΛ Περιστερίου επέλεξε φέτος τολμηρό εγχείρημα:προετοιμάζει το έργο του Μ.Θεοδωράκη «ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΛΦΟΥ» επιχειρώντας να παντρέψει το Θέατρο με τη Μουσική και την Ιστορία,το Χορό με τη Φωτογραφία και την έρευνα.

Είναι μια προσπάθεια να πλησιάσουν οι μαθητές τα ιστορικά γεγονότα της Απελευθέρωσης και του Εμφυλίου πολέμου μέσα από την Τέχνη και το συναίσθημα. Να προσεγγίσουν πέρα από το τυποποιημένο μάθημα την ιστορία της χώρας και τουλαού μας από πρώτο χέρι προστρέχοντας στην Τέχνη και στη διαδραστικότητά της.

Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας εντάσσεται και η επίσκεψη των συμμετεχόντων στο συγκεκριμένο πολιτιστικό πρόγραμμα στο Μουσείο Εξορίας της Μακρονήσου που πραγματοποιήθηκε στις 30/3/2017.

Στο πρόγραμμα συμμετέχει το ? των μαθητών του σχολείου,το οποίο έχει μετατραπεί σε πραγματική κυψέλη.Η παράσταση που προετοιμάζεται από τις ομάδες του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 7 Μαϊου 2017,ώρα 7.00μ.μ στο Θέατρο Πολιτών .

Στοιχεία Επικοινωνίας

13ο Ενιαίο Λύκειο Περιστερίου
Σπετσών 46, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
Τ.Κ. 12132
Τηλ: 210 5746068, Fax: 210 5710378
email: mail@13lyk-perist.att.sch.gr
 
Το κινηματογραφικό μας εργαστήρι
Εκπαιδευτικό κινηματογραφικό εργαστήρι ιστορικού ντοκιμαντέρ 13ου Λυκείου Περιστερίου.
url: 13gelkino.wordpress.com
 
Radio13gel peristeriou
Το δικό μας Ραδιόφωνο.
url: www.mixcloud.com/13gelperisteriou/

Ημερολόγιο

hmerologio

hmerologio

Σαν Σήμερα

066080
Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο